O copywritingu s艂贸w kilka.

  • Lekkie pi贸ro.聽
  • 艁atwo艣膰 przelewania my艣li na papier.
  • Umiej臋tno艣膰 czarowania s艂owem.
  • Kreatywne podej艣cie do tematu.
  • Oczytanie.
  • Humor.

Mo偶na wymienia膰 jeszcze d艂ugo. Wszystkie te cechy 鈥減owinny鈥 w powszechnej opinii wyr贸偶nia膰 dobrego copywritera. A na co warto zwr贸ci膰 uwag臋 w rzeczywisto艣ci?

Kim jest copywriter?聽

Najpro艣ciej rzecz ujmuj膮c to osoba, kt贸ra pisze teksty (oczywi艣cie chodzi o pisanie tekst贸w za pieni膮dze). R贸偶ne formy. Opisy kategorii, teksty zapleczowe, na stron臋 g艂贸wn膮, sprzeda偶owe, tre艣ci do newsletter贸w, ale te偶 slogany reklamowe, teksty do materia艂贸w promocyjnych czy nawet scenariusze reklam.聽

Coraz bardziej popularne jest聽 pisanie i redagowanie tekst贸w na zlecenie klienta przez Internet, zdalnie – na zasadzie zlecenia konkretnego zadania. Mo偶e to by膰 pisanie tekst贸w na strony internetowe dla uzupe艂nienia tre艣ci, pisanie tekst贸w na bloga, tre艣ci na strony zapleczowe i inne.聽聽

Copywriterem mo偶e by膰 osoba zatrudniona w agencji marketingowej, kt贸ra tworzy tre艣ci z r贸偶nych temat贸w dla klient贸w firmy czy freelancer – pisanie tekst贸w mo偶e by膰 sposobem na 偶ycie i zarabianie pieni臋dzy z ka偶dego zak膮tka 艣wiata.

Czy copywriting jest potrzebny?

Tak naprawd臋 to pytanie retoryczne. Odpowied藕 mo偶e by膰 tylko jedna. Oczywi艣cie, 偶e tak. Content is king – jak to m贸wi膮 w agencjach reklamowych i tych zajmuj膮cych si臋 SEO.聽

I powody s膮 co najmniej dwa.聽

Copywriter a odbiorca.聽

Copywriter pisze przede wszystkim dla odbiorc贸w, potencjalnych klient贸w. Oczywi艣cie copywriter pisze teksty na zlecenie, wi臋c zgodnie z wytycznymi. Jednak dobry copywriter, kt贸ry wie jakie cele ma osi膮gn膮膰 tekst, pozna odbiorc臋, zrobi dok艂adny research i sprawdzi jakie problemy nurtuj膮 potencjalnego klienta. Dzi臋ki temu napisze artyku艂, kt贸ry odbiorca b臋dzie chcia艂 czyta膰, co mo偶e prze艂o偶y膰 si臋 cho膰by na wzrost sprzeda偶y.聽

Copywriting a wyszukiwarki.聽

Warto艣ciowe tre艣ci na stronie internetowej to mo偶liwo艣膰 bycia zauwa偶onym przez… Google. Odpowiednio zoptymalizowany pod SEO tekst, nasycony s艂owami kluczowymi, ale te偶, a nawet przede wszystkim, ciekawy w tre艣ci, taki kt贸ry odpowiada na pytanie czytelnika, rozwi膮zuje jego problem – taki tekst pokocha nie tylko odbiorca, ale te偶 Google. Dzi臋ki temu, 偶e Twoja strona internetowa b臋dzie lepiej postrzegana przez wyszukiwarki, w efekcie b臋dzie wysoko wy艣wietlana w naturalnych wynikach wyszukiwania. Co zaprocentuje cho膰by ni偶szymi wydatkami na p艂atn膮 reklam臋.聽聽

Dlaczego ludzie nie czytaj膮 tekst贸w? I co to znaczy artyku艂 przyjazny dla u偶ytkownika – czyli pisanie tekst贸w SEO

  • Po艣piech.
  • Brak czasu.
  • Czytanie na telefonach czyli ma艂ych ekranach, co m臋czy wzrok.
  • Nieciekawe tre艣ci – pomimo chwytnego tytu艂u.
  • Kultura obrazkowa.

To tylko kilka powod贸w, dla kt贸rych ludzie nie czytaj膮 artyku艂贸w. Poza tym nieograniczony dost臋p do ka偶dej informacji w Internecie powoduje, 偶e nawet je艣li obiecujemy sobie wr贸ci膰 do jakiego tekstu p贸藕niej, rzadko si臋 to udaje.聽

W jaki spos贸b zatrzyma膰 czytelnika na d艂u偶ej? I dlaczego redagowanie tekst贸w jest tak wa偶ne?

Wed艂ug raportu Urz臋du Komunikacji Elektronicznej (UKE) ju偶 83,1 % Polak贸w korzysta z telefonu kom贸rkowego. Dost臋p do Internetu zadeklarowa艂o 72,7% i wi臋kszo艣膰, bo a偶 90,7% badanych deklaruje, 偶e korzysta korzysta z sieci dzi臋ki swojej kom贸rce.聽

Cho膰 jeste艣my bardzo przywi膮zani do swoich cudownie g艂adkich ekran贸w najnowszych smartfon贸w, to jednak nie u艂atwiaj膮 nam one czytania. Wzrok szybciej si臋 m臋czy, a oczy 艂zawi膮. D艂ugie czytanie zdecydowanie nie jest wygodne.

Recepta

Tekst powinien u艂atwi膰 czytanie. W jaki spos贸b mo偶na tego dokona膰?

  • zastosowa膰 odpowiednie formatowanie tekstu,聽
  • wprowadzi膰 listy,聽
  • zwr贸ci膰 uwag臋 na przejrzysto艣膰 tekstu,聽
  • zadba膰 o tytu艂 i nag艂贸wki,
  • zapewni膰 interesuj膮c膮 tre艣膰.

Dba艂o艣膰 o nag艂贸wki adekwatne do tre艣ci, odpowiedni rozmiar tekstu, rozwi膮zanie problemu czytelnika – to taki copywriting strony, kt贸ry buduje pozytywny odbi贸r. Dzi臋ki temu tekst jest przejrzysty, interesuj膮cy dla oka, wi臋c jest wi臋ksza szansa, 偶e kto艣 go przeczyta w ca艂o艣ci, albo chocia偶 w 80%.聽聽

Pisanie tekst贸w SEO

Search Engine Optimization (SEO) – to optymalizacja stron internetowych pod k膮tem wyszukiwarek internetowych. Dzi臋ki znajomo艣ci zasad SEO, copywriter mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw na pozycj臋 strony w wyszukiwarce. Liczy si臋 oczywi艣cie pierwsza strona Google – czyli obecnie ju偶 tylko 9 naturalnych pozycji. Pozosta艂e to p艂atne reklamy.聽

Przyk艂ad

Wystarczy wpisa膰 w wyszukiwarce np. fraz臋 鈥渕aty przerostowe鈥, 偶eby si臋 o tym przekona膰.

Chyba, 偶e temat nie cieszy si臋 popularno艣ci膮 w艣r贸d reklamodawc贸w. W贸wczas na pierwszej stronie mo偶na znale藕膰 nadal 10 naturalnych wynik贸w.聽

Przyk艂ad:聽

鈥渄ane statystyczne dot. odnawialnych 藕r贸de艂 energii 2018 r.鈥澛 – 10 naturalnych wynik贸w i tylko jedna reklama. Rzadko艣膰.

Konkrety lepsze ni偶 czarowanie rzeczywisto艣ci

Pisanie tekst贸w pod SEO powinien poprzedzi膰 research zar贸wno fraz kluczowych jak i pr贸ba poznania czytelnika i tego co go mo偶e zainteresowa膰. Dodatkowo zaklinanie rzeczywisto艣ci i 鈥渓anie wody鈥 jest niewskazane. Jak to zrobi膰?聽

Przyk艂ad:

  • Maszyny do szycia to nasza pasja ju偶 od 1989 r. Dzi臋ki temu, 偶e wiemy o nich wszystko, pomo偶emy Ci dokona膰 w艂a艣ciwego wyboru. Napisz do nas na adres@email.com lub zadzwo艅 555 555 555.聽聽

czyli聽

Konkretna data, wezwanie do dzia艂ania, podany adres, informacja dlaczego wiemy wszystko o maszynach.

ni偶

  • Oferujemy najlepsz膮 jako艣膰 dla ka偶dego.

czy聽

  • Maszyny do szycia najwy偶szej jako艣ci.

czyli

zaklinanie rzeczywisto艣ci, za kt贸rym nie pod膮偶a 偶adna 艣cis艂a informacja. Nie wiadomo z czego wynika najwy偶sza jako艣膰 i tak naprawd臋 co to znaczy.

Pokusa, aby u偶y膰 zakl臋cia, kt贸re przyci膮gnie czytelnika, jest dla copywritera spora. I patrz膮c na informacje 鈥渙 firmie鈥 na r贸偶nych stronach internetowych, mo偶na si臋 przekona膰 jak cz臋sto zwyci臋偶a.

Najlepszy – nie zawsze mile widziany

Podobnie ma si臋 sprawa z nadu偶ywaniem przymiotnik贸w zaczynaj膮cych si臋 od 鈥渘aj鈥 bez poparcia dowodami. Magia liczb ma du偶e znaczenie. Przekaz, kt贸ry chcemy zastosowa膰 b臋dzie bardziej wiarygodny, je艣li tekst odwo艂uje si臋 do twardych danych.

Trudne s艂owa – znudzony czytelnik

Mo偶na to nazwa膰 kl膮tw膮 wiedzy – jednak to, 偶e my o czym艣 wiemy nie oznacza, 偶e inni r贸wnie偶. Pos艂ugiwanie si臋 zbyt wyszukanym j臋zykiem, stosowanie wielu trudnych s艂贸w nie przek艂ada si臋 na wy偶szej jako艣ci tekst.

Przyk艂ad:聽

Kto by chcia艂 czyta膰 o 鈥渟ubsydiarnym akcie oskar偶enia pokrzywdzonego w sprawach 艣ciganych z oskar偶enia publicznego鈥 – poza ewentualnie studentami prawa?聽

Za to – informacja o tym 鈥渏ak pokrzywdzony mo偶e zmieni膰 decyzj臋 prokuratora鈥 – mo偶e ju偶 by膰 bardziej interesuj膮ca.

Badanie do jakiego czytelnika kierujemy tekst jest bardzo wa偶ne. Tylko profesjonali艣cie w danym zawodzie nie b臋dzie przeszkadza膰 bran偶owe s艂ownictwo, z kt贸rym spotyka si臋 na co dzie艅. Osoba pocz膮tkuj膮ca w danej bran偶y b臋dzie chcia艂a podstaw, prostego wyja艣nienia, odpowiedzi na pytania. Zbyt trudne s艂owa mog膮 tylko przestraszy膰 i sprawi膰, 偶e czytelnik ucieknie do …konkurencji.

Wsp贸艂praca z klientem – pisanie artyku艂贸w na zam贸wienie

Brief. Narz臋dzie, kt贸re pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta聽

Copywriter, kt贸ry pisze teksty na zlecenie powinien mie膰 dok艂adn膮 wiedz臋 na temat oczekiwa艅 klienta. Pisanie tekst贸w na zam贸wienie musi 艂膮czy膰 si臋 z dobr膮 komunikacj膮.

Brief pomo偶e ustali膰 m.in.:

  • grup臋 docelow膮,聽
  • czego oczekuje klient,聽
  • jak cel ma spe艂ni膰 tekst,聽
  • gdzie b臋dzie publikowany,
  • jak ma wygl膮da膰.聽

Do tego oczywi艣cie okre艣la termin dostarczenia gotowych tekst贸w i wymagana liczb臋 znak贸w.聽

Powinien by膰 zwi臋z艂y i konkretny.聽

Research – obowi膮zkowy punkt pracy copywritera

Bez wzgl臋du na to w jakiej dziedzinie specjalizuje si臋 copywriter: IT, finansach czy modzie, powinien przeprowadzi膰 research. Mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e skoro kto艣 pisze o finansach, to nie poradzi sobie z profesjonalnym tekstem o samochodach. Rutyna w ka偶dym zawodzie bywa zgubna. Dlatego nowa dziedzina dla copywritera to 艣wie偶o艣膰 spojrzenia na nowy temat.

Profesjonalny copywriter potrzebny od zaraz

Profesjonalny SEO copywriting internetowy to nie tylko kreatywno艣膰 i 艂atwo艣膰 pisania na ka偶dy temat. To dok艂adny research poprzedzaj膮cy pisanie, sprawdzone informacje, praca nad tekstem, formatowanie a potem sprawdzenie tre艣ci i korekta. To r贸wnie偶 wiedza o SEO, zbieranie informacji o kliencie, jego potrzebach, zainteresowaniach, pytaniach jakie go nurtuj膮. To umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. A nawet wi臋cej: przedstawiania gotowych rozwi膮za艅.聽

Korzy艣ci s膮 ogromne. Pierwsza strona w Google to du偶y zysk dla biznesu. A warto艣ciowe teksty pomog膮 osi膮gn膮膰 cel.聽

Dobry copywriter b臋dzie wiedzia艂 na czym polega pisanie tekst贸w pod SEO. Jednak b臋dzie mia艂 te偶 na uwadze jako艣膰 tekstu. Pisanie tekst贸w na stron臋 internetow膮 rz膮dzi si臋 swoimi prawami. Wa偶ne jest oczywi艣cie nasycenie tekstu frazami kluczowymi, odpowied藕 na kluczowe pytania odbiorcy, nag艂贸wki H1, H2, H3 itd. Jednak trzeba pami臋ta膰, 偶e teksty niskiej jako艣ci mog膮 tylko zaszkodzi膰 pozycji strony. Profesjonalny copywriting to umiej臋tne po艂膮czenie dw贸ch sfer: oczekiwa艅 u偶ytkownika i optymalizacji SEO.