O copywritingu słów kilka.

  • Lekkie pióro. 
  • Łatwość przelewania myśli na papier.
  • Umiejętność czarowania słowem.
  • Kreatywne podejście do tematu.
  • Oczytanie.
  • Humor.

Można wymieniać jeszcze długo. Wszystkie te cechy “powinny” w powszechnej opinii wyróżniać dobrego copywritera. A na co warto zwrócić uwagę w rzeczywistości?

Kim jest copywriter? 

Najprościej rzecz ujmując to osoba, która pisze teksty (oczywiście chodzi o pisanie tekstów za pieniądze). Różne formy. Opisy kategorii, teksty zapleczowe, na stronę główną, sprzedażowe, treści do newsletterów, ale też slogany reklamowe, teksty do materiałów promocyjnych czy nawet scenariusze reklam. 

Coraz bardziej popularne jest  pisanie i redagowanie tekstów na zlecenie klienta przez Internet, zdalnie – na zasadzie zlecenia konkretnego zadania. Może to być pisanie tekstów na strony internetowe dla uzupełnienia treści, pisanie tekstów na bloga, treści na strony zapleczowe i inne.  

Copywriterem może być osoba zatrudniona w agencji marketingowej, która tworzy treści z różnych tematów dla klientów firmy czy freelancer – pisanie tekstów może być sposobem na życie i zarabianie pieniędzy z każdego zakątka świata.

Czy copywriting jest potrzebny?

Tak naprawdę to pytanie retoryczne. Odpowiedź może być tylko jedna. Oczywiście, że tak. Content is king – jak to mówią w agencjach reklamowych i tych zajmujących się SEO. 

I powody są co najmniej dwa. 

Copywriter a odbiorca. 

Copywriter pisze przede wszystkim dla odbiorców, potencjalnych klientów. Oczywiście copywriter pisze teksty na zlecenie, więc zgodnie z wytycznymi. Jednak dobry copywriter, który wie jakie cele ma osiągnąć tekst, pozna odbiorcę, zrobi dokładny research i sprawdzi jakie problemy nurtują potencjalnego klienta. Dzięki temu napisze artykuł, który odbiorca będzie chciał czytać, co może przełożyć się choćby na wzrost sprzedaży. 

Copywriting a wyszukiwarki. 

Wartościowe treści na stronie internetowej to możliwość bycia zauważonym przez… Google. Odpowiednio zoptymalizowany pod SEO tekst, nasycony słowami kluczowymi, ale też, a nawet przede wszystkim, ciekawy w treści, taki który odpowiada na pytanie czytelnika, rozwiązuje jego problem – taki tekst pokocha nie tylko odbiorca, ale też Google. Dzięki temu, że Twoja strona internetowa będzie lepiej postrzegana przez wyszukiwarki, w efekcie będzie wysoko wyświetlana w naturalnych wynikach wyszukiwania. Co zaprocentuje choćby niższymi wydatkami na płatną reklamę.  

Dlaczego ludzie nie czytają tekstów? I co to znaczy artykuł przyjazny dla użytkownika – czyli pisanie tekstów SEO

  • Pośpiech.
  • Brak czasu.
  • Czytanie na telefonach czyli małych ekranach, co męczy wzrok.
  • Nieciekawe treści – pomimo chwytnego tytułu.
  • Kultura obrazkowa.

To tylko kilka powodów, dla których ludzie nie czytają artykułów. Poza tym nieograniczony dostęp do każdej informacji w Internecie powoduje, że nawet jeśli obiecujemy sobie wrócić do jakiego tekstu później, rzadko się to udaje. 

W jaki sposób zatrzymać czytelnika na dłużej? I dlaczego redagowanie tekstów jest tak ważne?

Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) już 83,1 % Polaków korzysta z telefonu komórkowego. Dostęp do Internetu zadeklarowało 72,7% i większość, bo aż 90,7% badanych deklaruje, że korzysta korzysta z sieci dzięki swojej komórce. 

Choć jesteśmy bardzo przywiązani do swoich cudownie gładkich ekranów najnowszych smartfonów, to jednak nie ułatwiają nam one czytania. Wzrok szybciej się męczy, a oczy łzawią. Długie czytanie zdecydowanie nie jest wygodne.

Recepta

Tekst powinien ułatwić czytanie. W jaki sposób można tego dokonać?

  • zastosować odpowiednie formatowanie tekstu, 
  • wprowadzić listy, 
  • zwrócić uwagę na przejrzystość tekstu, 
  • zadbać o tytuł i nagłówki,
  • zapewnić interesującą treść.

Dbałość o nagłówki adekwatne do treści, odpowiedni rozmiar tekstu, rozwiązanie problemu czytelnika – to taki copywriting strony, który buduje pozytywny odbiór. Dzięki temu tekst jest przejrzysty, interesujący dla oka, więc jest większa szansa, że ktoś go przeczyta w całości, albo chociaż w 80%.  

Pisanie tekstów SEO

Search Engine Optimization (SEO) – to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki znajomości zasad SEO, copywriter może mieć duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Liczy się oczywiście pierwsza strona Google – czyli obecnie już tylko 9 naturalnych pozycji. Pozostałe to płatne reklamy. 

Przykład

Wystarczy wpisać w wyszukiwarce np. frazę “maty przerostowe”, żeby się o tym przekonać.

Chyba, że temat nie cieszy się popularnością wśród reklamodawców. Wówczas na pierwszej stronie można znaleźć nadal 10 naturalnych wyników. 

Przykład

“dane statystyczne dot. odnawialnych źródeł energii 2018 r.”  – 10 naturalnych wyników i tylko jedna reklama. Rzadkość.

Konkrety lepsze niż czarowanie rzeczywistości

Pisanie tekstów pod SEO powinien poprzedzić research zarówno fraz kluczowych jak i próba poznania czytelnika i tego co go może zainteresować. Dodatkowo zaklinanie rzeczywistości i “lanie wody” jest niewskazane. Jak to zrobić? 

Przykład:

  • Maszyny do szycia to nasza pasja już od 1989 r. Dzięki temu, że wiemy o nich wszystko, pomożemy Ci dokonać właściwego wyboru. Napisz do nas na adres@email.com lub zadzwoń 555 555 555.  

czyli 

Konkretna data, wezwanie do działania, podany adres, informacja dlaczego wiemy wszystko o maszynach.

niż

  • Oferujemy najlepszą jakość dla każdego.

czy 

  • Maszyny do szycia najwyższej jakości.

czyli

zaklinanie rzeczywistości, za którym nie podąża żadna ścisła informacja. Nie wiadomo z czego wynika najwyższa jakość i tak naprawdę co to znaczy.

Pokusa, aby użyć zaklęcia, które przyciągnie czytelnika, jest dla copywritera spora. I patrząc na informacje “o firmie” na różnych stronach internetowych, można się przekonać jak często zwycięża.

Najlepszy – nie zawsze mile widziany

Podobnie ma się sprawa z nadużywaniem przymiotników zaczynających się od “naj” bez poparcia dowodami. Magia liczb ma duże znaczenie. Przekaz, który chcemy zastosować będzie bardziej wiarygodny, jeśli tekst odwołuje się do twardych danych.

Trudne słowa – znudzony czytelnik

Można to nazwać klątwą wiedzy – jednak to, że my o czymś wiemy nie oznacza, że inni również. Posługiwanie się zbyt wyszukanym językiem, stosowanie wielu trudnych słów nie przekłada się na wyższej jakości tekst.

Przykład: 

Kto by chciał czytać o “subsydiarnym akcie oskarżenia pokrzywdzonego w sprawach ściganych z oskarżenia publicznego” – poza ewentualnie studentami prawa? 

Za to – informacja o tym “jak pokrzywdzony może zmienić decyzję prokuratora” – może już być bardziej interesująca.

Badanie do jakiego czytelnika kierujemy tekst jest bardzo ważne. Tylko profesjonaliście w danym zawodzie nie będzie przeszkadzać branżowe słownictwo, z którym spotyka się na co dzień. Osoba początkująca w danej branży będzie chciała podstaw, prostego wyjaśnienia, odpowiedzi na pytania. Zbyt trudne słowa mogą tylko przestraszyć i sprawić, że czytelnik ucieknie do …konkurencji.

Współpraca z klientem – pisanie artykułów na zamówienie

Brief. Narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta 

Copywriter, który pisze teksty na zlecenie powinien mieć dokładną wiedzę na temat oczekiwań klienta. Pisanie tekstów na zamówienie musi łączyć się z dobrą komunikacją.

Brief pomoże ustalić m.in.:

  • grupę docelową, 
  • czego oczekuje klient, 
  • jak cel ma spełnić tekst, 
  • gdzie będzie publikowany,
  • jak ma wyglądać. 

Do tego oczywiście określa termin dostarczenia gotowych tekstów i wymagana liczbę znaków. 

Powinien być zwięzły i konkretny. 

Research – obowiązkowy punkt pracy copywritera

Bez względu na to w jakiej dziedzinie specjalizuje się copywriter: IT, finansach czy modzie, powinien przeprowadzić research. Może się wydawać, że skoro ktoś pisze o finansach, to nie poradzi sobie z profesjonalnym tekstem o samochodach. Rutyna w każdym zawodzie bywa zgubna. Dlatego nowa dziedzina dla copywritera to świeżość spojrzenia na nowy temat.

Profesjonalny copywriter potrzebny od zaraz

Profesjonalny SEO copywriting internetowy to nie tylko kreatywność i łatwość pisania na każdy temat. To dokładny research poprzedzający pisanie, sprawdzone informacje, praca nad tekstem, formatowanie a potem sprawdzenie treści i korekta. To również wiedza o SEO, zbieranie informacji o kliencie, jego potrzebach, zainteresowaniach, pytaniach jakie go nurtują. To umiejętność rozwiązywania problemów. A nawet więcej: przedstawiania gotowych rozwiązań. 

Korzyści są ogromne. Pierwsza strona w Google to duży zysk dla biznesu. A wartościowe teksty pomogą osiągnąć cel. 

Dobry copywriter będzie wiedział na czym polega pisanie tekstów pod SEO. Jednak będzie miał też na uwadze jakość tekstu. Pisanie tekstów na stronę internetową rządzi się swoimi prawami. Ważne jest oczywiście nasycenie tekstu frazami kluczowymi, odpowiedź na kluczowe pytania odbiorcy, nagłówki H1, H2, H3 itd. Jednak trzeba pamiętać, że teksty niskiej jakości mogą tylko zaszkodzić pozycji strony. Profesjonalny copywriting to umiejętne połączenie dwóch sfer: oczekiwań użytkownika i optymalizacji SEO.